Cyklorádce - ako správne vybrať dušu na bicykel

Vytvorené23. 8. 2021
Cyklorádce - ako správne vybrať dušu na bicykel

Vybrať dušu na koleso nie je žiadna veda, ale aj tak je potrebné sa riadiť niekoľkými základnými faktormi, podľa ktorých vyberáme. V ďalšom diele Cyklorádce vám poradíme nielen to, ako si vybrať správnu dušu na bicykel, ale dozviete sa aj ďalšie potrebné informácie, s ktorými si cyklistický život o veľa uľahčíte.

Jak správně vybrat duši na kolo

 

Priemer kolies a jeho vplyv na výber duše na bicykel

Rovnako ako u plášťov, tak i duša vyberáme podľa priemeru kolesa . Rozmerov je celý rad počnúc malými dušami pre kočíky končiac veľkými dušami 29+ plášťov alebo fatbiků. Najčastejšie sa stretneme s rozmerom uvedeným v palcoch 8 "- 29" alebo s rozmermi ETRTO (európska norma rozmeru plášťa v milimetroch), napríklad 40 / 62-622.

Duše na kolo vybíráme podle průměru kola. Víte, jak se dělí velikosti u duše na kole?

Akú úlohu hrá šírka plášťa?

Ďalším faktorom pre výber duše je jej šírka. Tá sa odvíja opäť od rozmeru plášťa a opäť sa udáva v palcoch, alebo v milimetroch. U cestných plášťov najčastejšie uvidíte šírke udávanú v milimetroch alebo vo francúzskom označenie číslo s C na konci. Oproti tomu u plášťov na horský bicykel sa jedná o údaj udávaný v palcoch.

Velikost duše se odvíjí od šířky pláště na kolo.

Velikost duše se odvíjí od šířky pláště na kolo.

 

Viete, aký máte typ ventilčeka?

V tomto prípade už sa neriadime rozmerom plášťa, ale záleží na veľkosti otvoru pre ventil v ráfiku. Pokiaľ máte ráfik s vŕtanú dierou na auto ventilček , tak so žiadnou z týchto variantov neurobíte krok vedľa, ak máte ráfik s dierou na galuskový ventilček , tak ani auto ventilček ani dunlop touto dierou nepretiahnete.

 

AV - auto ventilček (Schrader)

Standard používaný takmer u všetkých
starších kolies, ktorý ustupuje vo veľkej
miere galuskovému ventilu.

FV - galuskový ventilček (Presta)

V tejto chvíli asi najpoužívanejšie z
ventilov, narozdiel od auto ventilu je užšia
a robí sa v prevedeniach is dĺžkou 80 mm.

DV - velo ventil (Dunlop)

V dnešnej dobe sa už s týmto ventilčekom
stretnete málokedy, najčastejšie o neho
zavadíte na historických bicykloch a
skladačkách typu Eska či Liberta.
Auto ventilek, který najdeme téměř u všech starších kol. Galuskový ventilek se řadí mezi nejpoužívanější ventilky na kolo Velo ventilek už se pomalu ale jistě vytrácí ze světa ventilků

 

Materiál, ktorý rozhoduje nielen o výkone

Butyl. Najčastejšie používané duše, proste taká tá stará dobrá klasika, ktorú nejdete v každom cyklo obchode.

Latex . Väčšinou sa jedná o veľmi drahé a extrémne ľahké duše. So svojou nízkou váhou znižujú valivý odpor kola. Pre príklad máme v ponuke duša od značky Tubolit na bicykel 29 " - vážiaca 45 gav porovnaní s klasickou 29" butylovú duší od značky Mitas, ktorá váži 200 g, je to naozaj znateľný rozdiel. Druhou výhodou je ich rozmer, kedy ako náhradné duše zaberie naozaj málinko miesta.

 

Príslušenstvo, ktorá sa hodí mať po ruke

A čo sa oplatí mať neustále pri sebe? Sú to drobnosti, ktoré nezaberú žiadne miesto a zároveň vám môžu vytrhnúť tŕň z päty.

redukcia ventilkov

Nie vždy má človek po ruke pumpičku, ktorá by si poradila so všetkými typy ventilov. Alebo má človek galuskový ventilček a chce si svoje kolo nafúknuť kompresorom na čerpacej stanici. Pre takéto prípady sa oplatí si zaobstarať redukciu z galuskového na auto ventilček .

Pro každé případy je dobré mít po ruce redukci na ventilky

Lepenie pre každú príležitosť

V prípade, že sa človeku nechce duše voziť so sebou, duša dôjdu alebo si len jednoducho chce Pichl dušu schovať a neskôr používať ďalej, tak je tu možnosť ju zalepiť. Môžeme si vybrať buď klasické súbor, ktorá obsahuje fľaky, lepidlo, brúsny papier alebo sa robia varianty samolepiacich fľakov.

Lepení pro každou příležitost, které se vejde do každé kapsy Lepení pro každou příležitost, které se vejde do každé kapsy
pozor
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online: v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.