Brzdy delíme na niekoľko typov
Sú dva typy kotúčových bŕzd , mechanické a hydraulické brzdy. Vo väčšine prípadov na svojom bicykli nájdete kotúčové brzdy hydraulické. U nich je brzdná sila z páky prenášaná pomocou tekutiny v uzavretom systéme do brzdového strmeňa, tam piesky pritlačia brzdové doštičky na brzdový kotúč.
Pre užívateľov samotného je samozrejme najdôležitejšie, aby brzdy jednoducho brzdili. To dosiahneme v prípade, že máme v poriadku brzdové doštičky , kotúče a nemáme zavzdušnenú sústavu.
V prípade nutnosti odvzdušnenia treba vyriešiť, akou kvapalinou sú vaše brzdy naplnené. Máme primárne dva typy kvapaliny - brzdová kvapalina DOT (použitá napríklad pri bŕzd Sram) alebo minerálny olej (využívaný brzdami Shimano)
Ide o spotrebný tovar az brzdového systému sa bude jednať celkom iste o súčiastku, ktorú budete meniť najčastejšie. Je dôležité si postrážiť správny moment pre výmenu, tak aby sme predišli v lepšom prípade poškodeniu kotúča/brzdy, v horšom prípade nepríjemnému pádu spôsobenom nedostatočnou brzdnou silou.
Výber brzdových doštičiek môže byť v niektorých prípadoch pomerne komplikovaný. Najľahšie je doštičky demontovať, veľmi často na sebe majú napísané označenie, podľa nich potom vybrať nové. Môže sa stať, že je to pre niekoho komplikované, av tom prípade by sme výmenu odporučili nechať vo vašom servise.
U doštičiek, okrem správneho typu pasujúceho do strmeňa našich bŕzd, ešte riešime ich zmes. Tam sa najčastejšie používajú dva typy, polymérové ( organické ) alebo sintrované (metalické). V prípade polymérových sa jedná o doštičky s tichším chodom, nižšou životnosťou a sú oveľa šetrnejšie ku kotúčom, zatiaľ čo sintrované doštičky môžu byť pri brzdení viac počuť a kotúčom dávajú oveľa viac "zabrať", ale na oplátku vydržia nepomerne dlhšie a majú veľmi dobrú brzdnú účinnosť .
Pri brzdových kotúčoch v prvom rade riešime akým štýlom sú uchytené na náboji. Typy uchytenia máme dva, a to na centier lock a 6 dier. Ďalej nás zaujíma, aký máme/chceme priemer kotúča. Ďalším parametrom je schopnosť kotúča poradiť si aj so sintrovanými doštičkami. Niektoré kotúče na tento typ doštičiek nie sú prispôsobené a mohlo by sa stať, že by vám doštičky vydržali dlhšie ako kotúče.
V prípade MTB V-brzd je brzdná sila z páky prenášaná do brzdového mechanizmu pomocou lanka. Mechanizmus potom pritlačí brzdové klátiky na ráfik. Je tu nutné kontrolovať opotrebenie klátov, ráfika, ale na rozdiel od hydraulického systému tu nie je problém so zavzdušnením, oproti tomu sa môže zaniesť brzdový bowden alebo skorodovať lanko.
Brzdná sila je na ráfik prenášaná pomocou brzdových gumičiek (špalkov)
Ešte pred niekoľkými rokmi boli cestné brzdy obdobou bŕzd na horský bicykel s iným typom brzdových čeľustí, ale v tejto dobe sa začína čím ďalej tým viac presadzovať do oblasti cestných bicyklov aj brzda kotúčová.
V tejto dobe sú cantilever brzdy už takmer vymiznuté a používané predovšetkým v cyklokrose. Umožňujú totiž väčší priechod nečistôt a veľmi silný brzdný účinok. Ďalší popis asi nebude nutný, a preto si ich ukážeme iba na obrázku.
Tento internetový obchod ukladá súbory cookie, aby mohol správne fungovať. Používaním našich služieb súhlasíte s ich používaním.