Dôležitou súčasťou bicykla, bez ktorej sa nezaobídeme, sú práve plášte . Či už sa jedná o horské bicykle alebo cestné bicykle . Poďme sa pozrieť na hlavné kritériá, podľa ktorých plášte vyberáme:
1. Plášte na bicykel podľa priemeru kolies
2. Štýl jazdy je dôležitým kritériom pre výber plášťa
3. Plášť vyberajte tiež podľa typu povrchu
4. Šírku a hmotnosť plášťa
5. Kvalita materiálu
6. Prevedenie pätky – kevlar alebo skladacie
7. Prevedenie – s dušou alebo bez?
Poďme sa spoločne pozrieť na horské bicykle:
Prvým kritériom pre výber plášťa je zvolenie správneho rozmeru. Aktuálne to sú teda plášte v rozmeroch 29”, 27,5” a 26”.
Pri výbere je kladený dôraz na váš jazdný štýl. Pokiaľ sa bavíme o horských bicykloch, jedná sa o tieto druhy plášťov:
Ideálne, ak vás čaká nejaké preteky alebo ak chcete, aby to pri vašej vychádzke pekne valil. Na čo nazeráme najviac je práve vzorka plášťa , aby dobre odchádzala. Ďalším dôležitým parametrom je hmotnosť samotného plášťa, tá sa pohybuje pod hranicou pol kilogramu pri tých ľahších variantoch plášťov. Pozor ale, hrozí tu väčšie riziko defektu.
Plášte pre All Mountain vyberáme hlavne kvôli technickému jazdeniu. Kladieme dôraz na priľnavosť, odolnosť a už nie toľko na hmotnosť plášťa, ktorá sa môže blížiť aj ku kilogramu. Stále sa ale jedná o plášte, na ktorých sa vydávame na vychádzku s tým, že na bicykli pôjdeme aj do kopca, preto sa aj endurové plášte musia relatívne dobre odvaľovať.
Príkladom endurového plášťa môže byť modelový rad Minion značky Maxxis.
Plášte, ktoré majú jedinú úlohu. Doviezť jazdca z kopca s požiadavkou čo najväčšej priľnavosti a odolnosti . Sú stavané pre čo najväčšie zaťaženie. Hmotnosť v tomto prípade zohráva už minimálnu úlohu.
Medzi bežné povrchy, podľa ktorých delíme štýl jazdy , patria: cesty, bahno, piesočnatý povrch, kamenistý povrch, zmiešaný povrch a tvrdý povrch.
Na základe vzorky plášťa vnímame jeho správanie na danom povrchu. Ukážkou môže byť cestný plášť , ktorý sa na ceste chová najlepšie vďaka minimálnej vzorke na plášti, a tým maximálnej styčnej ploche s podložkou.
Pri výbere odporúčame premýšľať nad prevažujúcim povrchom, na ktorom jazdíte .
Primárnym rozmerom je vždy priemer kolesa , druhým je šírka samotného plášťa.
Výber šírky plášťa je čisto na vašom uvážení, ale treba dávať pozor aj na šírku ráfika. Výrobcovia majú pri rôznych šírkach plášťov odporúčané rôzne šírky ráfikov. Šírka plášťov sa pohybuje od hranice 17 mm pri cestných plášťoch až po šírku presahujúcu 4,5” (11,5 cm) pri kolesách typu fatbike. Medzi nimi nájdeme plášte na gravel bicykle , trekové bicykle a horské bicykle .
Pre finálny pocit z jazdy je bezpochyby dôležitá hmotnosť plášťa. Čím nižšia hmotnosť, tým „ľahšia“ budete mať pocit z bicykla. Pozor ale na defekty, pri takto ľahkých plášťoch k nim dochádza o to častejšie.
Pri plášťoch hrá rolu hodnota EPI (Ends Per Inch) alebo TPI (Threads Per Inch). TPI alebo počet vlákien na palec štvorcových. Čím vyššia je TPI, tým poddanejší a lepší prejav plášťa spolu s nižšou hmotnosťou.
Pätka = okraj, ktorým drží plášť v ráfiku. Pätku delíme na
Kevlarové plášte patria medzi drahšie, ale za to ľahší druh plášťov. Prebieha u nich jednoduchšia montáž a lepšie sedí v ráfiku. Väčšinou je možné kevlarový plášť nasadiť aj bez pomocou montpák.
Plášť s kevlarovou pätkou je možné zložiť. Okrem toho plášte s drôtovou pätkou sa zložiť nedajú.
V dnešnej dobe môžeme vyberať z dvoch typov plášťov, a to tých, čo klasicky použijeme s dušou alebo skrátka bez duše. Pri plášťoch s dušou asi nie je veľkým prekvapením, že potrebujeme dušu. Nič viac.
V prípade bezdušových plášťov nám na úspech nestačí iba samotný plášť. Je potrebné mať ráfik, ktorý je tiež určený na bezdušové použitie, bezdušové ventily a bezdušový tmel.
Výhodou bezdušového systému je, že eliminujeme riziko prerazenia duše o ráfik, a vďaka tomu si môžeme dovoliť voziť v plášti nižší tlak. Vďaka tomu dochádza k lepšiemu kontaktu s terénom, lepšej priľnavosti a väčšiemu pohodliu pri jazde. Ďalšou výhodou je, že pokiaľ dôjde k defektu, tak tmel, ktorý sa nachádza vo vnútri plášťa, má dobrú schopnosť menšie defekty zalepiť, napríklad klasické prepichnutie duše tŕňom by vám v prípade bezdušového systému nemalo prirobiť žiadne vrásky na čele.
Veľká časť kevlarových plášťov je vyrobená na bezdušové použitie. Poznáte to v 99 % prípadov tak, že je to na bočnici plášťa uvedené. Najčastejšie sa stretnete so skratkami typu TR, TLR, TLE, TL, UST, TNT .
Tento internetový obchod ukladá súbory cookie, aby mohol správne fungovať. Používaním našich služieb súhlasíte s ich používaním.