Čo si na bicykli urobím sám? Alebo základná údržba

Vytvorené23. 4. 2019
Čo si na bicykli urobím sám? Alebo základná údržba

Česi sú národ, ktorý sa v cyklistike vyžíva veľa, a to ako v turistickej, tak aj závodnej. Z toho dôvodu by každý jazdec, či už turista, hobík, alebo pretekár mal vedieť, čo na bicykli pravidelne strážiť, aby bolo v poriadku a do servisu muselo len na tie náročnejšie úkony.

Dali sme pre vás dohromady pár tipov, ako sa o bicykel postarať po každej vychádzke, aby šliapalo, ako má:

  • Čo je na rade prvé? Keď prídete z vychádzky, tréningu či závodu, je dobré kolo opláchnuť pod hadicou alebo ho ľahko vziať kefou a vodou. Takzvanú vapku nepoužívajte - vymyjete si tým všetku vazelínu z ložísk a následne sa môžete dočkať nepríjemného vŕzgania a praskania, pretože točivé časti kolesa nebudú mať potrebnú lubrikáciu .
  • Bicykel ste umyli, čo teraz? Mrknite na reťaz , ktorú rovno môžete aj zmerať (na to existuje špeciálna mierka na reťaz), či už nie je vhodná na výmenu. Pokiaľ nie, stačí ho len dôkladne namazať .

Údržba řetězu

  • Od reťaze sa rovno presunieme na namazanie klzákov vidlice. Na vidlice používajte zásadne silikónový olej a čistú handru! Najskôr klzáky vidlice utrite suchou handrou od nečistôt a vody po umytí, následne naneste silikónový olej na klzáky tak, aby olej nestekal po vonkajších nohách – tak by mohlo dôjsť k jeho kontaktu s brzdovým strmeňom. Vidlicu potom prepružte a prebytočný olej opäť zotrite handrou.
  • Na rade je tzv. kontrola vôľou. Pri hlavovom zložení ju vykonajte stlačením prednej brzdy , kedy zároveň chytíte rukou priestor medzi hlavou rámu a korunkou vidlice. Cukajte s kolesom dopredu a dozadu - pokiaľ vôľa nie je, je všetko v poriadku. Skontrolujte aj vôľu v nábojoch a pri celoodpružených kolesách pri zadnej stavbe. Oboje otestujete protipohyby, tzn. chytíte zadné koleso a rám a tlačíte proti sebe; pri celoodpružených kolesách chytíte zadné koleso alebo stavbu a predný trojuholník a ťaháte predný trojuholník hore a dole. Opäť platí, že pokiaľ necítite neprirodzenú vôľu, je všetko v poriadku.
  • Ďalším bodom je kontrola výpletu kolies. Uchopte vždy dva proti sebe stavané drôty výpletu a premačkajte ich, či vo výplete nelietajú voľne ako papier. Pokiaľ sú kolesá správne dotiahnuté, drôty by mali byť na záberovej strane (to je na zadnom kolese pri kazete , na prednom pri kotúči) prakticky nestlačiteľné.
  • Blížime sa do finále - posledným krokom je stav doštičiek. Pozrite sa do strmeňa z vrchu, tak môžete prezrieť samotný strmeň, doštičky s brzdným materiálom a kotúč. Väčšina brzdových doštičiek má pružinku, ktorá ich v strmeni rozťahuje od seba. Brzdný materiál na doštičke by pritom nikdy nemal byť menší ako táto pružinka; pokiaľ sa začína rovnať sile pružinky alebo je dokonca menšia, je potrebné doštičky vymeniť.

 

Všetko hotové? Gratulujeme, váš bicykel práve absolvoval poctivú kontrolu, ktorá pomôže k tomu, aby s vami odjazdilo ešte množstvo ďalších kilometrov. A ak ste pri niektorom z vyššie uvedených krokov náhodou narazili na problém (vytiahnutú reťaz , vôľu v ráme alebo málo brzdného materiálu), neváhajte a navštívte servis , kde vám radi pomôžu. :-)

Servis kola

0 x
Hlasovať môžete po prihlásení
pozor
Podľa zákona o evidencii tržieb je predávajúci povinný vystaviť kupujúcemu účtenku. Zároveň je povinný zaevidovať prijatú tržbu u správcu dane online: v prípade technického výpadku najneskôr do 48 hodín.

Tento internetový obchod ukladá súbory cookie, aby mohol správne fungovať. Používaním našich služieb súhlasíte s ich používaním.

Podrobné nastaveniePovoliť všetkoOdmietnuť všetko