Čo si na bicykli urobím sám? Aneb základná údržba

Česi sú národ, ktorý sa v cyklistike vyžíva veľa, a to ako v turistickej, tak aj závodné. Z toho dôvodu by každý jazdec, či už turista, hobík, alebo pretekár mal vedieť, čo na bicykli pravidelne strážiť, aby bolo v poriadku a do servisu muselo len na tie náročnejšie úkony.

Dali sme pre vás dohromady pár tipov, ako sa o koleso postarať po každej vychádzke, aby šlapalo, ako má:

  • Čo je na rade prvý? Keď prídete z vychádzky, tréningu či pretekov, je dobré kolo opláchnuť pod hadicou alebo ho ľahko vziať kefou a vodou. Takzvanú VAPK nepoužívajte - vymyjete si tým všetku vazelínu z ložísk a následne sa môžete dočkať nepríjemného vŕzganie a praskanie, pretože točivé časti kolieska nebudú mať potrebnú lubrikáciu .
  • Kolo ste umyli, čo teraz? Mrknite na reťaz , ktorý rovno môžete aj zmerať (na to existuje špeciálny mierka na reťaz), či už nie je vhodný na výmenu. Ak nie, stačí ho len dôkladne namazať .

Údržba řetězu

  • Od reťaze sa rovno presunieme k namazanie klzákov vidlice. Na vidlice používajte zásadne silikónový olej a čistý handru! Najskôr klzáky vidlice utrite suchou handrou od nečistôt a vody po umytí, následne naneste silikónový olej na klzáky tak, aby olej nestekal po vonkajších nôh - tak by mohlo dôjsť k jeho kontaktu s brzdovým strmeňom. Vidlicu potom propružte a prebytočný olej opäť zotrite handrou.
  • Na rade je tzv. Kontrola vôľou. U hlavového zloženia ju preveďte stlačením prednej brzdy , kedy zároveň chytíte rukou priestor medzi hlavou rámu a korunkou vidlice. Cukejte s okolo dopredu a dozadu - ak vôľa nie je, je všetko v poriadku. Skontrolujte aj vôľu v nábojoch au celoodpružených kolies pri zadnej stavby. Oboje otestujete protipohybu, tzn. chytíte zadné koleso a rám a tlačíte proti sebe; u celoodpružených bicyklov chytíte zadné koleso alebo stavbu a predné trojuholník a ťaháte predné trojuholník hore a dole. Opäť platí, že ak necítite neprirodzenou vôľu, je všetko v poriadku.
  • Ďalším bodom je kontrola výpletu kolies. Uchopte vždy dva proti sebe stavané drôty výpletu a postláčajte je, či vo výpletu nelietajú voľne ako papier. Ak sú kolesá správne dotiahnutá, drôty by mali byť na záberové strane (to je na zadnom kolese u kazety , na prednom u kotúče) prakticky nezmáčknutelné.
  • Blížime sa do finále - posledným krokom je stav doštičiek. Pozrite sa do strmeňa z vrchu, tak môžete prezrieť samotný strmeň, doštičky s brzdným materiálom a kotúč. Väčšina brzdových doštičiek má pružinku, ktorá je v strmeni rozťahuje od seba. Brzdný materiál na doštičke by pritom nikdy nemal byť menší ako táto pružinka; ak sa začína rovnať sile pružinky alebo je dokonca menšia, je potreba doštičky vymeniť.

 

Všetko hotovo? Gratulujeme, vaša kolo práve absolvovalo poctivú kontrolu, ktorá pomôže k tomu, aby s vami odjazdilo ešte veľa ďalších kilometrov. A ak ste u niektorého z vyššie uvedených krokov náhodou narazili na problém (vyťahaný reťaz , vôľa v ráme alebo málo brzdného materiálu), neváhajte a navštívte servis , kde vám radi pomôžu. :-)

Servis kola

Diskusia
Máte otázku? Zaujíma vás konkrétny detail? Opýtajte sa nás.
Položiť otázku
Nová otázka
Vaše meno:
Váš e-mail:
(E-mail nebude zverejnený)
Nadpis:
Text príspevku:
Vaše meno:
Váš e-mail:
(E-mail nebude zverejnený)
Text príspevku: